قدرت شیطان در نماز
- پنجشنبه, ۸ اسفند ۱۳۹۲، ۰۷:۱۰ ب.ظ
محدودهى توانایى و قدرت شیطان و جن چیست و تا چه اندازهاى مىتوانند براى انسانها مزاحمت ایجاد کنند؟
واژهى شیطان و جن بارها و در موارد متعدد در قرآن ذکر شده است و سورهاى به نام جن نازل گردیده است.
شیطان اسم عام (اسم جنس) است که به هر موجود موذى و منحرف کننده و سرکش، خواه انسان باشد و یا غیر انسان، اطلاق مىشود، و ابلیس اسم خاص (علم) است و نام آن شیطانى است که آدم را فریب داد و اکنون هم با لشکر خود در کمین آدمى است.
جن در
لغت به معناى پوشیدگى و پنهانى است و بر موجودى اطلاق مىشود که از آتش
آفریده شده، مادى است و داراى روح و
بدن مىباشد. این موجود، مکلف و مسئول است و مىتواند مؤمن یا کافر و یا... باشد.
برخى
افکارشان پر از تصورات و اوهام و داستانهاى اغراقآمیز دربارهى جن است و
همه را باور دارند و در مقابل گروهى به کلى
منکر وجود جن هستند و حتى قضایاى واقعى رانیز اسطوره و خرافهاى بیش نمىدانند.
از
آیات و روایات اسلامى استفاده مىشود که جنیان، موجوداتى قدرتمند هستند.
به عنوان نمونه در سورهى نمل، آیه 39 اشاره
مىشود که حضرت سلیمان علیه
السلام ادعاى عفریت جنى را تکذیب نکرده است، لیکن باید توجه داشت وجود چنین
مطالبى
باعث نمىشود که افرادى ادعا کنند، جنیان بر همه کارها توانمندند و
حتى جریانهاى شرک آلود را بپذیرند، زیرا بدون اذن الهى
هیچ موجودى
نمىتواند منشأ اثر باشد، از این روى قدرت شیطان بر اضلال و گمراهى فقط
شامل کسانى مىشود که از دایرهى
بندگى و توحید بیرون رفته و تمایل به
شیطان و القائات او پیدا کنند؛ چنانچه خود شیطان گفته: من بر بندگان مخلص
خدا
تسلطى ندارم (فبعزتک لأُغوینّهم اجمعین الا عبادک منهم المخلصین)[i].
افزون بر این قدرت شیطان بر انسان در محدودهى
وسوسه و القائات است و هرگز
سبب سلب اختیار از انسان نیست؛ زیرا تجرد شیطان، تجرد مثالى و خیالى است و
به مرحلهى
مخلصان که مقام عقلى و شامخ انسان کامل است، راه ندارد. بله
اطاعت از نفس اماره زمینه را براى تسلط و نفوذ شیطان
فراهم مىسازد و به
تدریج انسان را در دام شیطان قرار داده و به ضلالت و تباهى مىکشاند و تنها
راه نجات از وسوسه و القائات
و انحرافات، توجه به خدا و خضوع در درگاه ربوبى مىباشد؛ خداوند متعال مىفرماید: "ان عبادى لیس لک علیهم سلطان"[ii].
- ۹۲/۱۲/۰۸